Facebook Youtube Instagram
11.04.2022

Smolt-vagter = Kæmpe Succes!

Christian Thomsen

cht@destinationfyn.dk

I går (d. 11. april) er den sidste smolt-vagt gået hjem fra posten og de ny-udsatte små havørreder er nu på egen hånd.

– Ved intet mindre end 16 forskellige åer og vandløb rundt omkring på Fyn, har der siden mandags i sidste uge (d. 4. april) stået frivillige klar med viftende arme og åbne øjne. Disse “smolt-vagter” har frivilligt gennem Havørred Fyn projektet meldt sig til at stå vagt på særligt udvalgte steder, for at holde sultne rovdyr som måger, fiskehejre, og skarver væk. Dette har de gjort på baggrund af, at der i løbet af sidste uge blev udsat omkring 350.000 stykker havørred-smolt rundt omkring i det Fynske land (Se mere her). Når de små havørreder ankommer til vandløbet direkte fra Fyns Laksefisk, er de forståeligt nok meget konfuse og forvirret. Men der skal ikke gå længe før de har indfundet sig i deres nye tilværelse og efterfølgende søge mod havet. MEN! I naturen er der ingen undskyldninger, og smolten er et meget nemt bytte for alle rovdyr der skulle være interesseret i at få fisk på menuen!

Det er her konceptet om smolt-vagter kommer ind i billedet. For menneskelig aktivitet, eller bare tilstedeværelse generelt, har det sidste stykke tid vist sig at været nok til at holde mange af de sultne rovdyr væk fra et ellers billigt måltid. I alt 206 smolt-vagter, og over 130 frivillige havde meldt sig til én, eller flere af de 3-timers lange vagter. Disse frivillige er nogle af hverdagens sande helte! Og vi, hos Havørred Fyn, kan ikke rose jer nok for jeres frivillige opbakning og arbejde. Vi er helt sikre på at jeres indsats vil resultere i mange flotte fisk og fiske-oplevelser i fremtiden, både til jer selv og jeres fiskekammerater.  –  Og til de frivillige smolt-vagter som at der har meldt sig til vagterne, men som ikke selv fisker (ja, dem er der også), I skal vide at I har gjort en fantastisk gerning på vejene af havørredbestanden på Fyn.

Jeg er personligt SÅ stolt og overrasket over at smolt-vagt konceptet kunne lykkes, og endda blive så stor en succes
(Søren Knabe, Frivilligheds Koordinator, Havørred Fyn)

“Smolt-vagterne er et fantastisk eksempel på hvordan det rekreative havørredfiskeri på Fyn kan udføres bæredygtigt. Her er det lystfiskeren selv der værner om fremtidens fiskebestande, som han, eller hende, kan høste mange gode oplevelser på i de kommende mange år” (Christian Thomsen, PR & Marketing, Havørred Fyn)

Men vi kan sige nok så mange fine ord om smolt-vagterne og alle de frivillige der har været med til udsætningerne. Men ingen kan beskrive det bedre end de selv kan.

Foto: Søren Kjær Andersen

Smoltvagt. Gør det egentligt en forskel…?
Tjaaa nogle mener ja, nogle mener nej. Nu elsker jeg naturen både som lystfisker og jæger og elsker at se naturen vågne op, så det var oplagt for mig at tage smolt-vagt en tidlig tirsdag morgen ved Kauslunde å. Vækkeuret ringede kl. 04.30 – ud af fjerene og få sat kaffen over, smurt en bolle og afsted! Jeg var ved å-udmundingen kl. 05.20 i buldermørke. Fandt mig godt tilrette med den varme kaffe og nød dagen blive lysere og lysere. En del nysgerrige skarver og måger kom tæt på i takt med at solen stod op. Jeg gik på den anden side af hovedvejen for at kigge lidt og skræmte en morgen forvirret fiskehejre som flaksede afsted. Jeg nød synet at alle de små havørreder og kunne nyde den mest fantastiske flotte solopgang over Storebælt! Trods den temmelig kolde vind havde jeg en super dejlig morgen. Det varmede dog lidt når flere kørte forbi med et lille vink, en tommel up, eller et lille dyt. Lidt i 8 kom en ældre herre gående ned og overtog min plads. Vi fik en kort snak og jeg luntede hjemad til dagens gøremål. Min konklusion må være at ja, det nytter at bruge lidt af ens tid på at være smolt-vagt” (Søren kjær Andersen)

Foto: Kim Nedbo

Jeg valgte at stå vagt, fordi jeg elsker naturen og fisker meget i Helnæs Bugten. Så jeg ville gerne bidrage med noget, og sørge for at næste generation af ørreder kom godt afsted i håb om der måske om en årrække kommer så meget gang i åerne, at udsætning slet ikke bliver en nødvendighed.” (Kim Nedbo)

‘Skarvvagt ved Viby å den 9.4.2022 kl. 08.00 til 11.00’

Foto: Michael Møller

Konen og jeg valgte at støtte det fine initiativ som Havørred Fyn har sat i gang for at beskytte de små smolt, der udsættes ved de små og store udløb langs de Fynske kyster. Jeg har ikke fisket på kysten siden 2017 grundet sygdom, nu er det ved at være tid til at besøge de fynske kyster igen, så vi besluttede at der så skulle bidrages, når vi nu igen skal nyde af naturen og havørrederne derude.Mit kaldenavn på nettet er skarven, så en af mine venner mente dette: [Er det ikke lidt som at lade ulven vogte over fårene?. Mig bekendt så har du et kælenavn som 1-1 rimer og staves som den glubske fugl du beskytter imod 😀 . Tak for indsatsen!] (FB kommentar)” (Michael Møller)

Foto: Daniel Rasch Stæhr

Longelse Sønderskov, Langeland
Mon der er GULD(-fisk) for enden af regnbuen?” Med Freya på smoltvagt-tur, i regn og slud. De sidste dages regn havde gjort at der var “hul” igennem ud til havet og vandet samtidig var blevet grumset, hvilket må gøre fiskene sværere at se for skarv, måger og fiskehejre.. Der lå 5 overvægtige måger og sejlede rundt ved selve udmundingen, som Freya fik jaget godt ud på havet.”  (Daniel Rasch Stæhr)

Foto: Claus Eklundh Christensen

Godmorgen fra Tange Å. Klokken 05.30 afløste vi 6 fiskehejrer ved udmundingen, derefter var vi stort set alene. PS smoltvagt i solopgang er hyggeligt ;-)” (Claus Eklundh Christensen)

Til alle jer der har taget en smolt-vagt, i har fortjent en lækker øl fra Havørredskum. Denne er sponsoreret af Go-Fishing’s Havørredpulje og kan hentes i butikken (1 vagt = 1 øl). Derudover, så har der også været en god stak præmier på højkant. Vi finder vinderne gennem lodtrækning (1 vagt = 1 lod) mandag d. 25 April.

Her følger de sponsorer og lodtrækningspræmier der er i med i hatten!

Hovedsponsor – Hauge Smedje: Gavekort på 5000. kr. til Go-Fishing

Fiskeri & Natur: Gavekort værdi. 1000.- kr.

Odense Jagt & Fritid: Gavekort værdi 1000.- kr

Michaels Jagt & Fiskeri: Gavekort værdi 1000.- kr

Go Fishing: Spinnesæt. Savage Gear Veribus stang + Penn Pursuit hjul   Værdi ca. 1400,- kr

Daiwa:  Fuego LT2500 spinnehjul værdi ca. 950,- kr

2BIZ:  En Lawson 9, 7 – 20 gram kystspinnestang.  værdi ca. 950,- kr

Splash DK Et Illex havørred blink/wobler sortiment. Værdi ca. 500,- kr

Denmark Fishing Outdoor Lodge: En romantisk 3 retters Italiensk middag for dig og din fiskebuddy!

OBS! Vi trækker vinderne mandag. D. 25 april!